TIPS & TRICKS
CREATIVE WINGS
Social Media vs Email Marketing

social media vs email marketing

Social Media vs Email Marketing este un subiect de dezbatut de mult in conferintele de marketing. Ultimele modificari operate de Facebook au dus la o scadere dramatica a “organic reach-ului” , adica a numarului de persoane care vad o postare, cat si la o crestere semnificativa a costurilor campaniilor de publicitate platita prin “boost post”, ceea ce determina marketerii sa caute noi canale de comunicare.

Un studiu efectuat de Social@Ogilvy incepand cu anul 2014, arata clar ca volumul continutului necomercial publicat de branduri pe Facebook tinde spre 10% din totalul posturilor publicate, fiind doar o chestiune de timp pana cand acesta va deveni inexistent.

Asta nu inseamna ca incepand de maine companiile vor renunta la conturile de Social Media, insa le vor folosi doar pentru publicarea de reclame, anunturi si vor gasi alte canalele prin care sa comunice continut relevant pentru publicul tinta.

Unul dintre aceste canale poate fi Email Marketing-ul care, chiar daca din cauza spamului si-a pierdut din puterea de convingere pe care o avea acum 10-15 ani, ramane o unealta de comunicare extrem de puternica atunci cand campaniile de e-mail marketing sunt segmentate corect si livreaza doar continut personalizat si relevant. In acest material vrem sa va prezentam cateva avantaje ale campaniilor de newsletter si sa vedem daca exista un castigator in duelul Social Media vs Email Marketing.  Iata cateva criterii de departajare:

  1. Atentia

Email-ul atrage atentia mai mult decat un simplu post pe Facebook (chiar daca acesta este “sponsorizat”) sau Twitter. Tinand cont de modificarile efectuate de Facebook, numarul persoanelor ce vad mesajele noastre a scazut dramatic, iar pentru a obtine o audienta semnificativa este necesar sa investim tot mai mult in campanii sponsorizate.

In cazul campaniilor de Email Marketing lucrurile sunt putin diferite. Chiar daca in prima faza email-ul nu este vazut de atat de multi oameni ca in cazul postarilor sponsorizate de pe Facebook, acestia au mai putine mail-uri decat update-uri pe newsfeed-ul personal.

In plus, in momentul in care utilizatorul vede un email, instinctiv acesta efectueaza o actine, chiar daca uneori aceasta actiune este apsarea butonul “Delete”.

Cheia este sa nu trimitem acelasi email tuturor persoanelor din baza de date, ci sa facem cate un newsletter personalizat in functie de interese, accesarile de pe site, zona geografica, functia, ori alte criterii de segmentare ale bazei de date.

De exemplu, varianta:

“Buna ziua doamna Popescu, va invitam cu drag la conferinta nationala a directorilor de resurse umane din data 29 martie.”

poate fi inlocuita cu:

“Buna ziua doamna Popescu, stim ca in Romania misiunea unui HR Manager nu este deloc usoara si apar zilnic provocari legate de legislatie, mentinerea obiectivitatii, medierea conflictelor si tensiunilor dintre diferite departamente.

De asemenea, am observat ca in ultimele luni ati acordat o atentie deosebita workshopurilor adresate directorilor de resurse umane si ne-am gandit ca participarea la conferinta nationala a directorilor de resurse umane ar putea sa va ajute sa va indepliniti obiectivele profesionale.”

Criteriile de segmentare fiind functia si timpul petrecut pe un anume produs de pe site, am obtinut un mesaj foarte personalizat care, combinat cu un design atractiv, poate face minuni in privinta ratei de conversie.

  1. Control mai bun

In cazul campaniilor de Email Marketing ai control absolut asupra design-ului folosit, continutului ce doresti sa apara in inbox, link-urile catre care sa se faca trimitere. In cazul platformelor de Social Media suntem limitati de panoul de control ce trebuie accesat in momentul in care dorim sa incepem o campanie.

  1. Impact personal

Email-ul este mult mai personal decat un mesaj al unei campanii pe retelele de Social Media. Daca depunem putin efort vom reusi sa cream un continut mai personal, ce este interpretat de catre persoana care citeste email-ul ca fiind adresat numai ei. Daca o campanie de email marketing este personalizata prin tehnicile descrise la punctul 1, oamenii vor ramane cu impresia ca acel email chiar le este destinat, astfel rata de deschidere si click va creste. Balanta Social Media vs Email Marketing inclina la acest punct catre campaniile de mailing.

  1. Trimiterea targetata

Prin campaniile de Email Marketing avem o posibilitate de a ne segmenta mult mai bine baza de date si de a fi siguri ca mesajul trimis va fi vizualizat intr-un procent de peste 90% de persoane relevante. Desi retelele de socializare ne pun la dispozitie criterii de segmentare, acestea nu sunt exacte.

Spre exemplu, o firma care vinde aparate foto si produse destinate fotografilor amatori si profesionisti vrea sa lanseze o campanie privind promovarea unui nou tip de obiectiv. Managerul de campanie poate alege sa targeteze persoanele care au dat “Like” paginilor de fotografie, insa sunt mari sanse ca peste 50% sa fie doar persoane carora le-a placut foarte mult o imagine si nu fotografi amatori. Poate de asemenea sa includa in campanie persoanele care si-au trecut la sectiunea de interese fotografia, insa foarte multe persoane aleg sa bifeze acest interes pentru ca este „la moda” sau pentru ca au facut cateva selfiuri cu telefonul mobil si au impresia ca sunt fotografi profesionisti.

In cazul in care compania ar alege ca si strategie construirea unei baze de date de email-uri si persoane interesate, lucrurile ar sta cu totul altfel si ar putea colecta mult mai multe informatii despre preferintele reale ale publicului tinta.

  1. Frecventa de utilizare

Email-ul este inca cel mai folosit mijloc de comunicare daca luam in calcul toate categoriile sociale. Cele mai multe persoane isi verifica mail-ul garantat la prima ora a diminetii si inainte sa mearga la culcare.

social media vs email marketing

Am ales sa prezentam aceste avantaje ale campaniilor de mailing pentru a va pune pe ganduri cu privire la eficienta pe care o poate avea o campanie strategica de newsletter. Totusi, si retelele de socializare au atuurile lor despre care vom vorbi in alte articole, iar duelul Social Media vs Email Marketing nu are neaparat un castigator. Mai degraba ar trebui sa se transforme intr-o intrecere de echipa, in care o parte sa o sustina pe cealalta. Adresam astfel intrebarea de final: in strategia de comunicare a companiei din care faci parte, folosesti atat Social Media cat si Email Marketing?